Vijftien. Dat is het aantal keer dat ik gemiddeld mijn mobiel erbij pak als ik de app RealizD mag geloven. En al die vijftien keren vlieg ik al scrollend door mijn Facebooktijdlijn en vorm ik een (subjectief) overzicht van de wereld. Op de Mexicaanse taco’s van Tasty na dan, leer ik via het medium meer over spottende Zweedse politici, de gewonden van de aanslag in Bourke St en ontdek ik de Stembus 2017.
Ik zie ook updates. Van vrienden die tijdelijk naar een nieuwe stad verhuizen en van verre bekenden die een naaste feliciteren. Daarnaast staat mijn tijdlijn vol met (domme) memes en foto’s.
Zo. Veel. Foto’s. Profielfoto’s met wijntjes of biertjes in handen, lachend voor een wereldstad, een weids uitzicht of een bosje in de tuin. Ze zijn er in alle soorten en maten. Geschoten door een professionele fotograaf (op zo’n speciaal evenement misschien?) en selfies. Een soms zorgvuldig en soms minder zorgvuldig uitgekozen representatie van wie we zijn.
De impact van een 24/7 maatschappij
En nu zal het je niet verbazen als ik zeg dat sociale media invloed kunnen hebben op het beeld dat mensen van je krijgen. Of dat je, zoals je in deze video kan zien, van jezelf kan creëeren.
Het zal je ook niet verbazen dat 24/7 online zijn, volgens Baron (2008) kan leiden tot een verstoorde concentratie (te zien aan mijn eigen pick up interval…) Of dat het er zelfs voor kan zorgen dat we nooit meer tevreden met wat we aan het doen zijn, omdat er altijd ergens iemand of iets op de loer kan liggen dat interessanter zou kunnen zijn (Turkle, 2008).
De invloed van je profielfoto
Uit recent experimenteel onderzoek van Baert (2017) blijkt namelijk dat de informatie die beschikbaar is op een openbaar Facebook profiel een doorslaggevende rol kan spelen bij het ontvangen van uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek. Naar aanleiding van echte vacatures zijn fictieve sollicitatiebrieven gestuurd naar Belgische recruiters. Het bleek dat sollicitanten met een betere Facebook profielfoto 38% meer uitnodigingen ontvingen dan sollicitanten met een minder goede profielfoto*.
Een betere foto betekende in dit geval een hogere score op basis van de persoonlijkheid en de aantrekkelijkheid toegekend door 195 respondenten. De vier foto’s in de studie scoorden als volgt:
- Foto 1: hoge scores voor aantrekkelijkheid, extraversie, meegaandheid, emotionele stabiliteit en openheid.
- Foto 2: hoge score voor zorgvuldigheid en gemiddelde score voor aantrekkelijkheid en andere persoonlijkheidskenmerken
- Foto 3: gemiddelde score voor beide dimensies
- Foto 4: lage scores voor beide dimensies
De fictieve profielen met foto 1 en foto 2 leidden significant vaker tot een uitnodiging, waarbij de sollicitant met foto 1 maar liefst 85.7% vaker werd uitgenodigd voor een gesprek dan de sollicitant met foto 4. Het maakt dus wel degelijk uit welke indruk een potentiële werknemer krijgt van je door je Facebookprofiel.
Denk jij voortaan twee keer na voor je die selfie in de slaapkamer op je profiel zet? ; )
*Deze resultaten bleken bovendien nog sterker voor hoogopgeleide kandidaten en wanneer de recruiters vrouwen (de sollicitanten waren allemaal mannen) waren.
Vond je dit interessant? De informatie uit deze blog komt uit de volgende bronnen:
- Baert, S. (2017). Facebook profile picture appearance affects recruiters’ first hiring decisions. New Media & Society, 1461444816687294. https://doi.org/10.1177/1461444816687294
- Baron, N. (2008). Always On: Language in an Online and Mobile World. Oxford: Oxford University Press.
- Turkle, S. (2008). Always-on/always-on-you: The tethered self. In: J.E. Katz (Ed.), Handbook of Mobile Communication Studies (pp. 121-138). Cambridge, MA: MIT Press.