Pics or it didn’t happen

We verruilen bovenstaand uitzicht voor een kop warme chocomelk in een sfeervol strandtentje. Ik pak mijn camera erbij, klaar om de uitbaatster met een papegaai op haar schouders en de authentieke inrichting vast te leggen. Vrijwel meteen vragen de mensen waarmee ik samen ben of ik deze foto’s online ga posten. Of ik ze ga delen op Facebook, toevallig?

Hoewel ik het strand, de zee, onze bruine vrolijke labrador en de taartjes die we eten om een hele andere reden vastleg, zet deze vraag me wel aan het denken. Ik maak deze foto’s omdat ik mijn herinneringen vast wil leggen, zodat ik er later nog eens naar kan kijken. Waarom zou ik ze online moeten delen? Waarom denkt mijn gezelschap dat ik dat belangrijk vind? En ook: waarom doe ik dat op andere momenten in vergelijkbare situaties dan wel?

Nieuwe media & identiteit

Volgens Deuze, Blank en Speers (2012) heeft de komst van nieuwe media ons leven veranderd. Hij is van mening dat we ons leven niet meer met de media leven, maar in de media. Wanneer we van grote computerschermen naar futuristische chips onder onze huid gaan (maar dan liever niet zoals in Orphan Black) worden de media in ons leven letterlijk onzichtbaar. Maar wanneer we naar de andere kant van de wereld vertrekken (Australië, anyone?) en we ondanks de 14784 km contact kunnen blijven houden met naasten via WhatsApp, verandert de media zelfs onze realiteit. Je kunt fysiek nog zo ver weg zijn, maar dankzij media kun je mentaal gewoon in je thuisland blijven. Wat is je realiteit op dat moment? Het land waar je fysiek verblijft, of het land waar je vrienden het almaar over hebben en waar jij mentaal ook ergens rondzweeft?

The human experience of space-time relationships in the course of the twentieth century, as exemplified by the increasing speed of travel and telecommunications, represents a change in people’s sense of reality itself.

De komst van nieuwe media heeft er daarnaast volgens Deuze, Blank en Speers (2012) voor gezorgd dat ons leven fluïde, vloeibaar is geworden. We kunnen het zelf vormen. Iedere dag geeft ons een nieuwe kans om een bepaalde presentatie van onszelf de wereld in te slingeren. En een dag later kunnen we kiezen voor een ander plaatje. We verwijderen niet wat we een jaar geleden hebben gepost, nee, we veranderen en we laten deze verandering ook online zien. We hebben media nodig om onze identiteit te construeren.

Foto’s & identiteit

Volgens Mendelson en Papacharissi (2010) is het delen van een foto’s een manier om je identiteit vorm te geven. Het zorgt ervoor dat je een (on)gewenst beeld van jezelf kunt creëeren of voorkomen. We maken foto’s van momenten die belangrijk voor ons zijn om onze cultuur te bevestigen, om te laten zien wie we zijn en waar we voor staan: onze identiteit. Bovendien zijn foto’s een manier van bewijs: “They provide visual evidence of social networks” (Mendelson & Papacharissi, 2010, p. 31). We laten zien dat iets echt gebeurd is, dat we echt met bepaalde mensen optrekken en bevestigen met het delen vervolgens aan de buitenwereld dat deze sociale relaties belangrijk zijn.

Pics or it didn’t happen is in onze nieuwe mediacultuur een bijna automatisch ingesleten principe geworden. Wellicht is dat ook de reden dat mijn gezelschap vroeg of ik mijn foto online ging delen of niet. Hoewel het niet de bedoeling was, komt het me nu toch goed uit dat ik deze foto’s heb. Immers, een uitbaatster met een papegaai op haar schouder, dat kan toch bijna niet? : -)

Ik heb de personen geblurred, maar het is echt een papegaai. Hier is het bewijs. 


Meer lezen? Dat kan hier:

  • Deuze, M., Blank, P., & Speers, L. (2012). A life lived in media. Digital Humanities Quarterly, 6(1), 1-15. Verkregen 15 februari, 2017 van http://digitalhumanities.org/dhq/vol/6/1/000110/000110.html
  • Mendelson, A. & Papacharissi. Z. (2010). Look at us: collective narcissism in college student Facebook photo galleries, IN: A Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites. In Z. Papacharissi (Ed.), A Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites (pp. 251–273). Hoboken: Taylor & Francis. Verkregen 17 februari, 2017 van http://zizi.people.uic.edu/Site/Research_files/Look%20at%20meAMZP.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *